مصرف خودسرانه ریتالین توسط دانش‌آموزان به بهانه امتحان عوارض روانی دارد

مصرف خودسرانه ریتالین توسط دانش‌آموزان به بهانه امتحان عوارض روانی دارد


مصرف خودسرانه ریتالین توسط دانش‌آموزان به بهانه امتحان عوارض روانی دارد

دانش > پزشکی – ایرنا به نقل از معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت نوشت: مصرف خودسرانه ریتالین به بهانه امتحان توجیه علمی ندارد و منجر به ایجاد عوارض جسمانی و روانی می‌شود.

 

علی اسدی افزود: عدم تعادل روحی و روانی و حالات زودگذر عاطفی از عوارض کوتاه‌مدت این‌گونه مواد و داروهاست و بنابراین داروی ریتالین، حتماً باید با تشخیص پزشک متخصص، تجویز و مصرف شود.
وی ادامه داد: این دارو معمولاً برای بیماران مبتلابه اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)، تجویز می‌شود. مصرف قرص ریتالین مانند تمام داروها، دارای عوارض است و این عوارض در دانش آموزان و دانشجویان که در ایام امتحانات از دارو استفاده می‌کنند، شدیدتر است، چراکه ترک و مصرف ریتالین به تناوب، افراد را دچار اعتیاد به مصرف آن می‌کند.
وی تأکید کرد: دانش آموزان و دانشجویان نباید به بهانه امتحان و افزایش هوشیاری به مصرف دارو و موادی ازاین‌دست، رو بیاورند چراکه اگر دوز مصرف ریتالین کم‌وزیاد شود بر سلامت جسمانی و روانی فرد آسیب وارد می‌کند.
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اظهار داشت: این‌گونه داروها برای درمان اختلالات شدید «توجه و تمرکز» تجویز می‌شود بنابراین دارای ترکیبات قوی است؛ مصرف و قطع خودسرانه آن به افسردگی و پرخاشگری فرد منجر می‌شود، بنابراین مصرف ریتالین به بهانه امتحان توجیه علمی ندارد.
اسدی با اشاره به عوارض کوتاه‌مدت و درازمدت ریتالین گفت: اختلالات روانی، خلقی، رفتاری و تکانه‌ای، انجام رفتارهای بی‌پروا و بی‌محابا مانند رانندگی‌های شبانه برخی جوانان در اتوبان‌ها، بی‌توجهی به اطرافیان، سرخوشی، عدم تمرکز، پرش افکار، بی‌خوابی که منجر به خستگی و خماری می‌شود، همچنین افسردگی پس از اتمام دوره مصرف، افکار پارانویید و سوءظن نسبت به دوستان، اطرافیان و خانواده و پرخاشگری فیزیکی از مهم‌ترین عوارض بلندمدت مصرف این مواد است.
اسدی درباره راهکارهای مطالعه مؤثر در ایام امتحانات گفت: برخی از دانش آموزان و دانشجویان در طول‌ترم، دروس و مطالب امتحانی را مطالعه نمی‌کنند و در شب امتحان به‌یک‌باره با حجم وسیعی از مطالب خوانده‌نشده، روبرو می‌شوند که این روند اشتباهی است.
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: این افراد باید توجه داشته باشند که از روش‌های مطالعه علمی استفاده کنند و در ابتدا به‌صورت کلی مطالعه‌ای داشته باشند، مطالب را دسته‌بندی کنند و در مرحله بعد نکات کلیدی را مرور و حین مطالعه نیز یادداشت‌برداری کنند.
اسدی بر استراحت‌های چنددقیقه‌ای و کوتاه بین مطالعه دروس تأکید کرد و همچنین اظهار داشت: تغذیه مناسب و دوش آب ولرم می‌تواند بر شادابی و کسب انرژی فرد برای داشتن تمرکز حین مطالعه تأثیر زیادی داشته باشد.

 

5656

 

 

منبع: خبر آنلاین گروه دانش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *