انتقاد تند ستاره اسکندری از تلویزیون/ کجا رفت آن آرمان‌ها و اندیشه‌ها؟

انتقاد تند ستاره اسکندری از تلویزیون/ کجا رفت آن آرمان‌ها و اندیشه‌ها؟



این بازیگر که تهیه‌کننده تازه‌ترین نمایش علی رفیعی با نام «خانه برناردا آلبا» است Ø¯Ø±Ø¨Ø§Ø±Ù‡ جای خالی تبلیغات تئاتر در تلویزیون که در این خلأ، شبکه‌های ماهواره‌ای یکه‌تاز پخش تیزر ØªØ¦Ø§ØªØ±Ù‡Ø§ÛŒ ایرانی شده‌اند، بیان کرد: در این‌باره شاید مهم‌ترین نکته این باشد Ú©Ù‡ Ø³ÛŒØ§Ø³ØªÚ¯Ø°Ø§Ø±Ø§Ù† مشخص کنند Ø§ØµÙ„اً می‌خواهیم تئاتر Ø¯Ø§Ø´ØªÙ‡ باشیم یا خیر، چون Ù…ن،  Ø³ØªØ§Ø±Ù‡ اسکندری زمانی جذب تئاتر شدم که در تلویزیون، آن هم وقتی فقط دو Ø´Ø¨Ú©Ù‡ وجود داشت ØªÙ„ه‌تئاتر پخش می‌شد.  

او ادامه داد: من تمام کودکی‌هایم را با تله‌تئاتر گذراندم، با کارهایی از حسین پناهی و داریوش مودبیان و بسیاری دیگر از هنرمندانی که در آن زمان تله‌تئاتر کار می‌کردند. در واقع نسل من،  Ù†Ø³Ù„ÛŒ است که بیشتر تله‌تئاتر دیده، با این کارکرد که تصاویر دوربین ما را با Ú†ÛŒØ²ÛŒ به اسم تئاتر آشنا کرد Ùˆ این در قالب نمایش و داستان با مخاطب ارتباط برقرار کرد و  Ø¢Ø¯Ù…‌ها را جذب عنصری به اسم تئاتر می‌کرد.

اسکندری با تاکید براینکه Â«Ø¨Ø§ اختصاص پیدا کردن صرفا یک یا دو برنامه ØªØ®ØµØµÛŒ خشکِ تئاتری نمی‌شود مخاطب را جذب ØªØ¦Ø§ØªØ± کرد»، ادامه داد: فکر می‌کنم ÛŒÚ©ÛŒ از مسائل ضربه‌زننده Ø¨Ù‡ اینکه مخاطب، تئاتر را دور از خود دید،  Ø­Ø°Ù تله‌تئاتر Ø§Ø² تلویزیون است. دلیل Ø¯ÙˆÙ… هم این است که ØªÙ„ویزیون به عنوان یک رسانه ملی که کارکرد فرا Ø´Ù‡Ø±ÛŒ و فرااستانی Ø¯Ø§Ø±Ø¯ و ØµÙ…یمی‌ترین رسانه‌ برای مردم Ø§Ø³Øª مّبلغ تئاتر نبوده است.

وی با بیان اشاره به اینکه خودش هم معترض پخش تیزرهای تبلیغاتی نمایش «خانه برناردا آلبا» از شبکه‌های ماهواره‌ای مانند «جم» است، گفت: Ù…Ù† از مخالفان این مسئله هستم که کاری در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ شود چون در ایران زندگی می‌کنم و ترجیح می‌دهم اَمین من رسانه‌هایی باشند که به همین جا تعلق دارند.  Ø³Ø§Ù„‌هاست که تمام بحث و جدل‌هایم Ø¨Ù‡ عنوان یک بازیگر با تلویزیون همین است که اگر من به عنوان یک بازیگر انتقادهایی را وارد می‌کنم برای سازندگی است نه تخریب.  Ø¯Ø± حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که Ø¯Ø± جزیره‌های جداگانه زندگی می‌کنیم و تلویزیون، تئاتر را حتی اندازه سینما Ø¯Ø±ÙˆÙ† خود نپذیرفته است، بماند که Ø³ÛŒÙ†Ù…ا را هم ممکن است گزینشی تبلیغ Ú©Ù†Ø¯  ولی به هر حال مُبلغ Ø³ÛŒÙ†Ù…ا بوده است؛ در حالی که Ù†Ø³Ø¨Øª به تبلیغات ØªØ¦Ø§ØªØ± به Ø´Ø¯Øª کم گذاشتند Ùˆ کم لطفی کرده‌اند.

بازیگر نمایش‌های «شب هزار و یکم» بیضایی و «رومئو و ژولیت» علی رفیعی اضافه کرد: Ø­Ø°Ù تبلیغات تئاتر یعنی تیشه زدن به ریشه Ø§ÛŒÙ† پل ارتباطی بین مخاطب عام و تئاتر. در این بین تئاترهای تجاری ممکن است با Ø¯Ø³ØªØ§ÙˆÛŒØ²Ù‡Ø§ÛŒ مختلف Ø§Ø² جمله آوردن چهره‌ها مخاطب خود را پیدا کنند اما Ø¨Ø±Ø§ÛŒ کسانی از جنس دکتر رفیعی که دغدغه‌شان ذات خود تئاتر است شرایط به گونه‌ای چیده می‌شود که Ø¨Ø§ شکست اندیشه در مقابل بازار مواجه می‌شویم، البته خدا را شکر می‌کنم که سالن اجرای دکتر رفیعی (تالار وحدت) در همین چند روز ابتدایی نمایش پر از Ù…خاطب بوده ولی آنچه گفتم Ø±Ø§Ø¬Ø¹ به افراد بی‌نام و نشانی که به ذات تئاتر بیشتر می‌اندیشند تا بازار آن، صدق خواهد کرد چون این‌ها به حمایت دسته‌جمعی احتیاج دارند و یکی Ø§Ø² مهمترین حامیان‌شان هم باید تلویزیون باشد.

ستاره اسکندری با اشاره به اینکه «برای آن‌هایی که Ø¯Ø± تئاتر به چیزهای دیگری فکر می‌کنند اصولاً عناصر تبلیغاتی کم نیست Ùˆ همه چیز در اختیارشان است» گفت: Ø¨Ø±Ø§ÛŒ ØªÙ„ویزیون ایران خیلی بد است که شبکه‌های ماهواره‌ای برای هویت دادن به خودشان و پیدا کردن جایگاه، از آن چیزی که در این مملکت اتفاق می‌افتد استفاده می کنند در حالی که درست، آن است که ØªÙ„ویزیون خودمان این کار را بکند.

وی با اشاره به جایگاه علی رفیعی در تئاتر ایران افزود: Ø¨Ø§ÛŒØ¯ یک بار Ø§ÛŒÙ† نیاز را به عنوان سیاست‌گذار بازتعریف کنیم که آیا این دغدغه را داریم اندیشه و تفکر در زندگی مردم جامعه جایی داشته باشد یا خیر؟  Ú†ÙˆÙ† همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا تو از اندیشه خالی شوی Ùˆ فقط به مصرف پناه ببری.  Ù…Ù† Ø¨Ø§ قاطعیت می‌گویم زاییده Ø²Ù…انی هستم که پخش آگهی بازرگانی در تلویزیون بخاطر Ø§Ø´Ø§Ø¹Ù‡ روحیه عدم مصرف گرایی ممنوع بود و امروزِ روز، من تلویزیونی را می‌بینم که بالا و پایین Ù‡Ø± تصویری، یک آگهی مصرف پخش می‌شود. پس کجا رفت Ø¢Ù† آرمان‌ها و اندیشه‌ها؟ ما در شهری راه می‌رویم که هر گوشه‌اش Ø¨ÛŒÙ„بوردهای مصرفی است از ساعت و عطر و جواهر و روغن و پودر رختشویی گرفته تا حلوا شکری.  ÙˆØ¸ÛŒÙÙ‡ شهرداری چیست؟ وظیفه تلویزیون چیست؟ در این اوضاع ما دیگر نمی‌توانیم به مردم بگوییم علم بهتر از ثروت است چون در حال جا انداختن فرهنگ دیگری هستیم.

تهیه‌کننده نمایش «خانه برناردا Ø¢Ù„با» به کارگردانی علی رفیعی  Ø¯Ø±Ø¨Ø§Ø±Ù‡ وضعیت ØªØ¨Ù„یغات Ø§ÛŒÙ† نمایش گفت: سرمایه‌گذار کار «ایران نمایش» است و چند بیلبوردی را که در اختیار داشته به تبلیغ نمایش اختصاص داده و این اولین باری است که نمایش‌های آقای دکتر رفیعی روی بیلبورد رفته است. با این حال Ù…Ù† ØªÙ…ام Ù‡Ù… و غم خود را روی این ماجرا گذاشتم Ùˆ سراغ Ù‡Ø± مسئولی رفته‌ام تا آن‌ها را متوجه این موضوع کنم که اتفاق خیلی بزرگی است که دکتر علی رفیعی در هشتاد سالگی نمایشی را روی صحنه برده است، تا به آن‌ها ÛŒØ§Ø¯Ø¢ÙˆØ±ÛŒ کنم ما مفاخری داریم که باید در زمان حیات‌شان به آن‌ها اجر گذاشته شود و این وظیفه Ø¯ÙˆÙ„ت‌ها و شهرداری‌هاست و وظیفه Ø³ÛŒØ§Ø³Øªâ€ŒÚ¯Ø°Ø§Ø±Ø§Ù† است که چنین Ù…سائلی را به مردم یاداوری کنند.

اسکندری با یاداوری اینکه جزو اولین کسانی بوده که حدود 6 سال قبل و وقتی تهیه‌کنندگی در تئاتر چندان جا نیفتاده بود،  Ø¨Ø§ نمایشی از افسانه ماهیان تهیه‌کنندگی رسمی در تئاتر را شروع کرده Ø§Ø³ØªØŒ گفت: این اتفاق زمانی برای من افتاد که Ø¯Ø± تلویزیون بسیار فعال بودم Ùˆ می‌خواستم Ø¨Ø®Ø´ÛŒ از درآمدم را صرف تئاتر Ú©Ù†Ù… چون ØªØ¦Ø§ØªØ±ØŒ  Ø®Ø§Ù†Ù‡ پدری من است و از تئاتر بازیگر خوبی شدم و به تلویزیون رفتم. الان هم پس از چند تجربه با دانشجویان و نیز تئاتر باران، به دعوت آقای دکتر رفیعی تهیه‌کننده نمایش «خانه برناردا Ø¢Ù„با» شدم آن هم به این دلیل که سال‌ها Ø´Ø§Ú¯Ø±Ø¯ ایشان بودم و مدیونشان هستم.  Ø¨Ø¹Ø¯ هم اینکه احساسات حرفه‌ای من، مرا به این سمت کشاند چون Ø§Ø­Ø³Ø§Ø³ کردم ذات ØªØ¦Ø§ØªØ± در حال تغییر است و Ú©Ù…یت جای کیفیت را گرفته است به طوری که ØªÙ…رین‌ها کوتاه شده،   گروه‌ها در مدت سه هفته ØªØ¦Ø§ØªØ± جمع Ù…ی‌کنند و در این شرایط فکر کردم Ø¨Ø§ÛŒØ¯ تمام همت خود Ø±Ø§ به کار گیرم تا نمایشی Ú©Ù‡ مثل گذشته ØªÙ…رین می‌شود Ø±ÙˆÛŒ صحنه برود. بویژه آنکه در چنین کارهایی صِرف آنچه روی صحنه می‌رود مهم نیست بلکه همه اتفاقات در پروسه تمرین رخ می‌دهد و امیدوارم از پسِ این نوع کارها بشود از آنچه در تئاتر هست حراست کرد.

او افزود: در این راستا تئاتری‌ها هم باید در رویکرد و نگرش خود بازنگری کنند تا Ú©ÛŒÙÛŒØª جای خود را دوباره پیدا کند. البته Ù†Ù…ی‌گویم تئاتر تجاری نباید باشد بلکه معتقدم Ù†Ø¨Ø§ÛŒØ¯ بگذاریم Ø§ØªÙØ§Ù‚ÛŒ که در سینما افتاده Ø¯Ø± تئاتر هم تکرار شود. بخش عمده‌ای از Ù¾Ø§ÛŒÙ‡ و اساس تئاتر هم این بوده که همیشه جلوتر از جامعه است، در حالی که الان Ø¨Ø±Ø¹Ú©Ø³ شده و جامعه جلوتر از تئاتر است.  Ø§ÛŒÙ† Ø§ØªÙØ§Ù‚ به زعم من خیلی دردناک است چون رشد یافته زمانی هستم که تئاتر در دولت اصلاحات، دوران طلایی خود را گذراند و Ø§Ù…ری جلوتر از جامعه بود. من هنوز جزء Ù†Ø³Ù„ÛŒ هستم که ÙÚ©Ø± می‌کند ØªØ¦Ø§ØªØ± شاخصه فرهنگی کشور است هرچند شاید آن را یک Ø§Ù…ر وارداتی محسوب کنند Ø§Ù…ا به هر حال به عنوان یک شاخصه فرهنگی مطرح است.

این بازیگر در پایان خاطرنشان کرد:‌ شأن Ø¯Ú©ØªØ± رفیعی را شاید در اندازه‌ای ببینم که تبلیغ کارش در Ø´Ø¨Ú©Ù‡â€ŒØ§ÛŒ مثل «آرته» Ø¨Ø§Ø´Ø¯ اما هرگز شبکه‌های ماهواره‌ای (فارسی زبان) را در این حد نمی‌بینم که برای تبلیغ این نمایش از آن‌ها Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کنیم ضمن اینکه با توجه به سرمایه‌گذاری که نمایش «خانه برناردا آلبا» دارد، گروه اصلا نگران فروش بلیت Ù†ÛŒØ³Øª و اتفاقا تاکید داریم برای دانشجویان تخفیف ویژه درنظر گرفته شود. البته باید یاداوری کنم که Ø¢Ù‚ای رفیعی هم تئاتر را برای فروختن اجرا Ù†Ù…ی‌کند و متر و معیار موفقیت یک نمایش را در Ù…قدار فروش نمی‌داند که اگر اینطور بود اصلا  با سرمایه‌گذار وارد مذاکره نمی‌شدیم. تمام هدف ما Ø§ÛŒÙ† بوده که «خانه برناردا آلبا» مخاطب فرهنگی خود را داشته باشد و امیدوارم همکاری مدیر ایران نمایش (محمدحسین توتونچیان) با تئاتر و با همین کیفیت ادامه پیدا کند.

6060

منبع: خبر آنلاین گروه دانش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *