برای سینمای ایران که گویا فقط 15 بازیگر دارد، متأسفم!

برای سینمای ایران که گویا فقط 15 بازیگر دارد، متأسفم!



مجید مشیری در گفتگوییبا اشاره به اهمیت حضور بازیگران میانسال در سطح اول سینما و تلویزیون گفت: من چند سال پیش از Ù¾Ø±Ú©Ø§Ø±ØªØ±ÛŒÙ† بازیگران نقش مکمل سینما Ø¨ÙˆØ¯Ù…. راستش Ù†Ù…ی‌خواهم خیلی روی موضوع باندبازی تأکید کنم،اما ÙˆØ§Ù‚عاً باندبازی هست! الان در Ø³ÛŒÙ†Ù…ا ÙÛŒÙ„م‌هایی که در سه چهار سال اخیر دیده‌ام معمولاً بین 10 تا پانزده بازیگر می‌چرخد. Ø­Ø§Ù„ا یکی‌ Ù†Ù‚Ø´ یک Ùˆ ÛŒÚ©ÛŒâ€Œ هم Ù†Ù‚Ø´ دو را بازی می‌کند. فقط 10 تا پانزده بازیگر آقا Ùˆ پانزده Ø¨Ø§Ø²ÛŒÚ¯Ø± خانم هستند که در همه فیلم های نقش می‌گیرند!

وی اظهار کرد: اصلاً سینما و ØªÙ„ویزیون ما استانداردهای لازم بازیگری را ندارد. یعنی برای بسیاری از کارگردان‌ها استایل، عیار و توانمندی بازیگر Ù…هم نیست. حتی اگر الگوی Ù…ا سینمای هالیوود آمریکا باشد باید در این روند تجدیدنظر کنیم. Ø¨Ø§Ø²ÛŒÚ¯Ø±ÛŒ مثل «مل گیبسون» Ù†Ø²Ø¯ÛŒÚ© به 70 سال سن دارد، اما Ø§Ø² نظر بدنی کاملاً آماده است. متأسفانه اینجا تنها چیزی که مهم نیست همین آمادگی بدنی بازیگر است.

مشیری عنوان کرد: Ø¯Ø± کشور ما Ù…عمولاً دست اندرکاران تولید ÙÛŒÙ„Ù… می‌نشینند با هم Ú¯Ù¾ Ù…ی‌زنند؛ خب حالا این نقش را تو بازی کن، این نقش را هم تو بازی کن! Ù…تأسفانه ØªÙ‡ÛŒÙ‡â€ŒÚ©Ù†Ù†Ø¯Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ و کارگردان‌ها به‌روز نیستند. می‌گویند خب حالا چون فلان بازیگر در یک فیلم کمدی جواب داده، تا آخر Ú©Ù…دی بازی کند، برخی از بازیگران را من می‌شناسم، تا دو سال دیگر هم قراردادهای آنچنانی Ø¯Ø§Ø±Ù†Ø¯ تا در یک سری نقش بازی کنند.پس جای بقیه Ø¨Ø§Ø²ÛŒÚ¯Ø±Ø§Ù† کجاست؟! بله، ما می‌گوییم جوان‌گرایی؛ Ø¨Ø­Ø«ÛŒ نیست، Ø§Ù…ا Ù‡Ù…ه‌ سینما که بازیگران جوان نیست! فیلمنامه‌نویس‌های Ù…ا برای فیلمنامه خیلی وقت نمی‌گذارند. شما در سینمای هالیوود ببینید بازیگران میانسال چقدر حضورشان پررنگ است.

این بازیگر سینما و تلویزیون افزود: مگر آمریکا Ø¨Ø§Ø²ÛŒÚ¯Ø± جوان خوش‌چهره ندارد؟ آنجا هم جوان دارد! ولی وقتی بررسی می‌کنید، در 80 درصد ÙÛŒÙ„م‌ها Ù…حور اصلی قصه آدم‌های میانسال Ù‡Ø³ØªÙ†Ø¯. Ù…ا نتوانستیم از بازیگران توانمندی مثل فرامرز قریبیان یا رضا کیانیان بهره ببریم. آیا اینها توانایی بازی در نقش یک فیلم را ندارند؟ خیلی‌ها هستند که سینمای ما از توانایی آنها بهره نبرده است. 

 ÙˆÛŒ Ø¨ÛŒØ§Ù† کرد: فیلمنامه‌نویس Ù…ا می‌آید Ù‚صه‌هایی شبیه به هم را می‌نویسد. دختر و Ù¾Ø³Ø± جوان، یک درام عشقی و Ø®Ø§Ù†ÙˆØ§Ø¯Ù‡ کم جمعیت آپارتمانی،همین! به خاطر همین است که ØªÙ…اشاگر Ø¨Ø±Ø§ÛŒ دیدن فیلم‌ها پول بلیت نمی‌دهد و پای سریال‌های تلویزیونی هم نمی‌نشیند.

مشیری در ادامه افزود: به نظر من رکن اصلی سینما و تلویزیون، بازیگر است؛ Ø¨Ø§Ø²ÛŒÚ¯Ø±ÛŒ هم یک‌سری استاندارد Ø¯Ø§Ø±Ø¯. شما می‌بینید بازیگری که نه استایل دارد، نه چهره Ø¯Ø§Ø±Ø¯ و Ù†Ù‡ بازی بلد است، می‌آید و نقش یک را بازی می‌کند.

وی گفت: در مجموع باید بگویم Ø¨Ø±Ø§ÛŒ سینمایی که فقط پانزده بازیگر دارد و عین این پانزده بازیگر در تمام فیلم‌ها بازی می‌کنند،متأسفم. Ù‡Ù…ینطور برای کارگردان‌هایی که خیلی راحت و بدون توجه به ویژگی‌های فیلمنامه و بازیگر دست به انتخاب می زنند و Ù…ی‌گویند فلانی را بیاورید، تمام شد و رفت. خب یک مقدار Ø¨Ù†Ø´ÛŒÙ† فکر کن، آیا کس دیگری هم قابلیت بازی در این نقش دارد؟ یک‌مقدار بیاییم عمیق‌تر فیلم بسازیم. نویسنده‌های ما هم بیایند یک‌مقدار عمیق‌تر قصه خلق کنند. Ù…Ù† بدون تعارف می‌گویم Ø¨Ù‡ آن چه Ú©Ù‡ از سینما و تلویزیون می‌خواستم رسیده‌ام. حالا آن دیگر بستگی به این دارد که آیا کارگردان یا ØªÙ‡ÛŒÙ‡â€ŒÚ©Ù†Ù†Ø¯Ù‡â€ŒØ§ÛŒ تمایل دارد که از Ù‚ابلیت های من Ø¨ÛŒØ´ØªØ± استفاده کند یا نه؟

انتهای پیام/4072/4104/

منبع: خبر آنلاین گروه دانش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *